گزارش تلویزیون اینترنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران
فناوری در شرایط اضطرار؛ ابتکارهای فناوری اطلاعات در جنگ ۱۲ روزه
دکتر مریم نکولعل تک، عضو هیئت علمی گروه مامایی و سلامت باروری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در تشریح اقدامات این گروه در دوران جنگ 12 روزه، اظهار داشت: ما سامانه مشاوره تلفنی را راهاندازی کردیم که از دوران کرونا آغاز شده بود و حدود پنج سال ادامه داشت. در دوران جنگ 12 روزه نیز این سامانه را فعال نگه داشتیم تا پاسخگوی سوالات و دغدغههای مردم باشیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مریم نکولعل، با اشاره به گستردگی خدمات افزود: چهار شماره تلفن دانشکده به خطوط مشاوره اختصاص یافت و خدمات با عناوین «صدای ماما»، «صدای پرستار»، «صدای روانپرستار» و «صدای سوگ یاران» توسط اساتید ارائه شد. این اقدام بازخوردهای بسیار خوبی از مردم دریافت کرد.
نکولعل درباره چالشهای این طرح گفت: در ابتدا سیستم به صورت دستی بود؛ شماره تلفن دانشکده روی موبایل یکی از دانشجویان یا کارمندان انتقال داده میشد و سپس به موبایل اساتید منتقل میگردید. این فرآیند با کمک خیریه نیک اندیشان زمین به یک سامانه اینترنتی مجهز شد که نوبتدهی را امکانپذیر میکرد.
وی ادامه داد: «اما در دوران جنگ به دلیل قطع مکرر اینترنت، با یک چالش بزرگ مواجه شدیم. در این شرایط، یکی از کارمندان، کارشناس مخابرات دانشکده، ابتکاری انجام دادند؛ به جای استفاده از اینترنت، با یک روتر به شماره دانشکده متصل شدند و تماسها مستقیم به موبایل اساتید منتقل شد. این اقدام باعث شد خدمات مشاوره بدون وقفه و خارج از بستر اینترنت ادامه یابد.
مریم نکولعل تأکید کرد: مشاورههای ما شامل مسائل متنوعی بود؛ از نگرانیهای زنان باردار درباره اثرات جنگ بر جنین گرفته تا سوالات مربوط به سلامت کودکان، اضطرابهای ناشی از جنگ، و مسائل مربوط به مصرف داروهای بیماران قلبی، کلیوی و سرطانی.
ساناز کیانپور، کارشناس تحلیلگر سیستم مدیریت آمار دانشگاه علوم پزشکی تهران، در تشریح تجربه واحد فناوری اطلاعات بیان کرد: ما چارچوب تخصصی برای سناریوهای حوزه فناوری اطلاعات تدوین کردیم که مستندی ساختار یافته از دانش و تجربه افراد متخصص است و فرآیندهای در حال اجرای واحد را به وضوح مشخص میکند.
وی افزود: در واحد IT سناریوی خرابی و عدم عملکرد صحیح سرور DNS دانشگاه را بررسی کردیم و تمام ابعاد آن از جمله سامانههای حیاتی، مکان فیزیکی سرور، افراد متخصص مورد نیاز، جایگزینها و شیوه اطلاع رسانی را در نشست فنی مورد بحث قرار دادیم.
ساناز کیانپور ادامه داد: این تجربه باعث شد تا ما سیستم مدیریت هوشمند اتاق سرور را خریداری کنیم که امکان مانیتورینگ و کنترل شرایط محیطی را از راه دور فراهم میکرد. بدین ترتیب، در شرایط جنگ 12 روزه، با آمادگی کامل و بدون ایجاد اختلال در فرآیندها توانستیم واکنش سریعی داشته باشیم.
وی در پایان گفت: تدوین این چارچوب، شرح وظایف افراد را مشخص کرد و آمادگی تیمهای تخصصی ما را در شرایط بحرانی بهطور چشمگیری افزایش داد.
ارسال به دوستان